måndag 9 november 2009

Hemmets Journal anno 1943


Jag har haft en helt underbar helg! (Och hurra, jag har fått sova en hel natt!!!) Precis som jag misstänkte har vi ju pratat och pratat och pratat. Däremellan (och undertiden) utforskade vi Lunds butiker och kaféer. (Även om jag bor här hinner jag sällan springa på stan och mycket har hänt sedan jag bodde här för tio år sedan). Det har öppnat en ny inredningbutik som heter Udda Tina och har ni vägarn förbi Lund kan jag verkligen rekommendera butiken. Men mer om mina shoppingorgier en annan gång.
Överst ser ni helgens absolut bästa fynd: Hemmets Journal från 1943. Mellan Lund och Staffanstorp finns en loppis/kuriosa lada med riktigt fina gamla saker. Jag hoppades få fatt i mitt sideboard/skåp men fick i stället med mig tre tidningar. Och den med flickorna på skall ramas in och sättas på Emilias vägg. Tycker de två flickorna är helt bedårande!


Emilias rum är nästan färdigfixat! Tallrikshyllan har jag inte hunnit ta tag i men den skall sitta på väggen som inte syns när jag fotar så det gör ju inte så mycket. Det är lite svårt att fota ordentligt så det blir bara en bild den här gången. Återkommer med mer en annan gång. Den fina katt-quilten som hänger över sängen har min faster gjort. Hon har gjort otroligt fina lapptäcken till båda barnen och jag tänkte visa lite mer som hon har gjort en annan gång. Önskar att jag hade lite av hennes känsla för tyg!
Ovanför bokhyllan (hon hade en dubbelt så stor innan men den dominerade hela rummet, nu kan hon leka med grejer ovanpå den också) har jag spänt en vanligt grovt hushållssnöre och sedan fäst teckningar och kort med tvättklämmor. Jag blev faktiskt riktigt nöjd. Spegeln är min gamla som jag målat vit och på kortsidan av bokhyllan har jag fäst en liten hängare för halsbanden hon tillverkar på löpande band på dagis. Visar också den lilla noteringstavlan jag gjort till henne för att festa grejer på. Bättre med resårband än nålar när man är tre år.
Så, nu är det nog med inredning för den här gången. Oscar har börjat tala om på ett ganska högljutt sätt att han faktiskt finns och har ingen lust att behöva leka själv så nu får jag nog ägna mig lite åt honom också. Det är sällan han ställer några krav så det känns inte rätt att låta honom klara sig själv längre. Han blir sju månader idag, tiden rusar verkligen på!




Hälsningar Cathrin

9 kommentarer:

  1. Vad fint det är i dotterns rum. Här hoppas vi bli klara med vår dotters rum i veckan. Det är lite målning kvar bara. Ska bli sååå skönt att få tillbaka vårt vardagsrum!:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej!
    tack för din trevliga hälsning hos mig! :)

    SvaraRadera
  3. Hej Cathrin!
    Jag måste börja med att tacka för dina gulliga kommentarer hos mig!! Jag blir så glad när du säger att det var JAG som inspirerade dig till att börja virka :) Visst är det kul!!
    Emilias rum ser jättefint ut ju!!Jag älskar den där gröna färgen.
    Blir jättefint med en tallrikshylla där!
    Ha en skön vecka!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  4. Tallrikshyllan är jättefin!
    En sån skulle jag vilja ha!

    linda

    SvaraRadera
  5. Så fint rummet blev! Visst är det kul att inreda barnens rum :) Jag har en flicka som är SÅÅÅ tjejig och en pojke som börjar bli stor. Så det är inte bara jag som ska bestämma hur deras rum ska se ut. Starka åsikter, vilket egentligen är bra....
    Självklart tar jag emot beställningar på namnsmycken :)
    Maila mig när du har bestämmt dig :)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Tack för titten hos mig! Vilken fin blogg du har:-)! Kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Hej Cathrin!
    Hihi... det är för härligt när man får sova en hel natt. Här brukar vi oftast vandra runt som stafettpinnar, man vet aldrig var man vaknar... Vad fint Emilias rum blir. Ska bli spännande att få se tallrikshyllan sedan. Jag längtar så tills dess att Maja får ett eget rum. Det ska bli så mysigt att få inreda.

    Hoppas att du får en mysig dag i morgon.

    Kramar Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  8. Hej Cathrin!
    Vad fint! Tindra, min bonusdotter, har en likadan hylla i sitt rum, har oxå korgar i några av facken:)

    Vilken charmig gammal tidning du fick tag på, urgulligt motiv! Jag kommer o tänka på min mormor, hon läste alltid Hemmets-Journal.

    Ha en trevlig onsdag!

    kraam Jenny

    SvaraRadera
  9. Det låter som en härlig helg! Och från en som haft svårt att sova fastän jag varit jättetrött låter det allra bäst att få sova ;-) Här bär det av till Sthlm för att springa i lite affärer. Ja, jo, visst, jag skulle gå på någon kurs där också ;-)

    Vad mysigt Emilias rum blir. Ofta är det så att man får pröva sig fram vad gäller förvaringslösningar, både för stora och små..

    SvaraRadera

Blir så glad över att du vill lämna några rader åt mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...