fredag 22 januari 2010

Till skogs...!



Jag lekte och lekte med kameran i går och fotade på både höjden och längden. Men inte ett enda av bilderna på blommorna blev riktigt som jag tänkt mig. (Det är så lätt att glömma vad jag egentligen vill fota när upptäckarlusten me kameran tar vid)
Men de små "blommorna" syns nog ändå. Och det syns nog även att fästa alla miljoners (nåja) trådar som blir när man virkar mormorsrutor inte heller är någon av mina favoritsysselsättningar. Att virka och leka med färgerna är bara roligt, men det är efterjobbet som jag drar mig för.
Nu har jag nästan bestämt mig för att det får bli en sjal eller liknande av dem. Dag nollade ut min kuddidé totalt. Han är milt överseende annars med mitt nyväckta virkintresse. Pläden jag virkade som en galning på ett tag (tills det grå garnet tog slut) verkade han köpa fullt ut även om han skrattande undrade om det också skulle bli en dockfilt eller möjligen en filt åt Semlan. Men nu har jag köpt mer grått garn och det är plädgarnet som åker ner i virkkassen som skall packas idag. För vi skall åka iväg till "landet". Eller egentligen "skogen". Dags familj har en släktgård i Småland mitt ute i en gigantisk skog (finns det annat i Småland? Fniss..). Och det är dit vi styr kosan om ett par timmar. Skall bara packa ihop alla pinaler och familjemedlemmar in i bilen först. Och det kan ta ett tag...

Jag tänker sno med mig lite blåbärsris (eller om det är lingonris) som så många andra bloggare hade i julas och visade. Det var så fint när blommorna slog ut! Men när jag av någon anledning nämnde det för Dags föräldrar (som då vet lite mer än vanliga dödliga om skog, så skogsägare de är) så visade det sig att man måste vara rätt försiktig med att plocka blåbärsris. Det växer tydligen väldigt långsamt. Men i "vår" skog får jag ta, jag känner ju markägarna personligen ;).

Så ha en härlig helg, själv drar jag till skogs!

Jag kikar runt på vad alla ni bloggvänner hittat på i helgen på söndag, det är en internetfri zon vi skall besöka. Jag skall gå skogspromenader, njuta av ett eller två glas vin tillsammans med goda vänner på kvällarna och bara andas lantluft. (Får kanske lite loppisabstinens men det får gå... jag kan ju alltid hoppas på lite fynd i skogen, Dag fann tex en gammal fin mjölkkanna för ett par år sedan!)

Hälsningar
Cathrin

11 kommentarer:

  1. Kolla in mina vintips innan ni åker. Jag ska köpa garn och börja virka. Hoppas på en sjal, men det var längesedan jag virkade så vi får väl se. I eftermiddag ska vi göra godis till fåglarna. Äntligen! Visade bilden för lillebror innan i veckan och han blev helt såld. Ha det bäst! Kristina.

    SvaraRadera
  2. Fina blommor! Jag gillar inte heller att fästa trådar.
    Ha det trevlig i helgen!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så många fina blommor du har virkat. Kommer att bli en jätte fin sjal!
    Ha en jätte härlig helg!
    Linda

    SvaraRadera
  4. Jorå, gissa om jag känner till det här med skog! Provat att åka tåg från Luleå till Kiruna någon gång? 40 mil oavbruten skog... visst är det fint med träd, men det kan lätt bli att man inte ser träden för bara skog. Bokstavligt... Men låter ju trivsamt att åka iväg och vila upp sig lite, kanske även från virkningen! Och jag tror visst att du kan få ihop ett överkast!

    SvaraRadera
  5. Japp! Här i småland finns bara mörka skogar...
    (Min skåne vän brukar säga att sverige består av skåne och därom norrliggande fäbodar...)

    Hoppas ni får en härlig helg i de faktiskt väldigt härliga skogarna!

    Småländska kramar Mimmi

    SvaraRadera
  6. Njut, det låter hur mysigt som helst!
    Ha de gott! Åse

    SvaraRadera
  7. Hoppas du hittade nåt fint på skogspromenaden, vi var o hälade på tiken som är dräktigt för nån vecka sen. Den var verkligen lugn o fin! Spännande...

    Kram/Mira

    SvaraRadera
  8. Internetfri zon... Det kan nog vara ganska bra nångång ibland! Hoppas du får en riktigt skön helg!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Oj, märker att jag är lite förvirrad... Ville ju tacka dig så VÄLDIGT mycket för min award, jag blev jätteglad! Var inne på din sida direkt när jag fick den, men skrev ingenting...?
    TACK, snälla, goa du!

    Kram !

    SvaraRadera
  10. Hoppas du har haft en hääärlig helg med underbar lantluft och inget internet, låter fantastiskt!:-)

    Kram Sofia

    SvaraRadera
  11. Haha här har du en till som fotar hej villt och sen blir det inte bra, suck. Jag vill med kunna virka.
    Ha det gott...

    Kram Anne

    SvaraRadera

Blir så glad över att du vill lämna några rader åt mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...