onsdag 20 januari 2010

Småkompisarna utomhus...



Det är bara att inse; kakor varje dag är inget bra för figuren. Och jag kan liksom inte skylla på Oscar längre nu när han är över nio månader. Så nu får det bakas lite annat här hemma. Emilia och jag har bakade "fågelkakor" häromdagen. Ni har väl inte lagt undan pepparkaksformarna? För här kommer ett tips på användningsområde även efter jul. Receptet hittade jag i en Ica-kuriren i julas.



Här i Skåne har det kommit ännu mer snö så det känns bra att kunna hjälpa småkompisarna där ute lite. Skånska fåglar kan ju inte direkt vara vana vid det här vädret ;). Och jag erkänner, det finns även en liten förhoppning om att kunna fånga en eller annan på bild. Om de vågar sig fram trots en grå skugga innanför fönstret som följer varje rörelse de gör... Semlan är på jaktstigen!

250 g kokosfett
3dl havregryn
3 dl solrosfrön
3 dl hackade nötter
3 dl vetekross
3 dl hampafrön
Smält kokosfettet antingen på svag värme på spisen eller i micro, en minut i taget. Blanda massan i pepparkaksformar på bakplåtspapper på en plåt och låt stelna (våra åkte in i kylen över natten, men det behövs kanske inte). Gör hål när massan stelnat och gläd pippiarna.




Hälsningar Cathrin

6 kommentarer:

  1. Hej!
    Såg du att du hade fått en utmärkelse på min blogg som du har att hämta :)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Knasig fråga kanske men behåller du formen kvar eller håller smeten ihop ändå. Vi vill såklart prova. Tack för tipset!
    Kram Kristina:)

    SvaraRadera
  3. Så fina fågelgodisar!!! De har jag oxå funderat på att göra. Tack för dina fina ord hos mig, de värmer!!!

    Kram L-L

    SvaraRadera
  4. DET ska jag göra med mina barn till helgen! Tack för tipset.

    Och det där andra... (min minsta är 2,5 år) så då menar du alltså att jag inte kan skylla på henne och de andra två innan??? Ojjdåå...:)

    Ha en fortsatt bra vecka! Åse

    SvaraRadera
  5. Kanske skulle göra sådana av kokosfettet som ligger kvar i kylskåpet?!? Tror fåglarna behöver det fettet mer än jag!:)
    Kram

    SvaraRadera
  6. så fint att göra gott och mysigt till de små fåglarna! absolut en god idé att ta med mig!

    tusen tack för dina fina rara ord hos mig....

    ha det gott!

    kram
    anna-malin

    SvaraRadera

Blir så glad över att du vill lämna några rader åt mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...