torsdag 5 augusti 2010

Städa lagom


I sommar har min trädgård varit tämligen eftersatt. Det har varit fullt upp med allt annat. Som mest har jag väl rensat och vattnat lite pliktskyldigt. Och då var trädgårdslängtan en av de störtsa anledningarna till att jag så ivrigt hävdade att flytt till hus var en nödvändigthet...
Idag har vi dock tagit tag i ett projekt som länge skjutits upp - sätta upp en grind. För nu är det ett måste. Sonen sätter nämligen siktet rakt på grindhålet så snart han kommer ut genom ytterdörren och trots små 1,5-årsben är han otroligt snabb (den stora sandlådan utanför tomten är otroligt lockande). Medan maken mätte och förberedde roade jag barnen som bubblande av skratt jagade såpbubblor. Kan rekommenderas - mina ungar var riktigt uthålliga... (och själv är jag barnsligt förtjust i såpbubblor - pinsamt men sant).

Som om inte ett "kodak-moment" räckte, snart upptäckte de vår lilla igelkott som troget håller trädgården relativt fri från sniglar. Och förtjusningen visste inte gränser när vi upptäckte att den lilla igelkotten inte var ensam - två små barn hade den också. Och till hem hade de valt mitt "skäms-hörn". Det hörn i trädgården jag liksom inte vill låtsas om. Vi planerar att göra om baksidan nästa år och skall då lägga om trädäcket och sätta nytt staket. Nu har själva hörnet, som jag använt till att gömma vissna blommor och annat skräp blivit igelkottsbo. Ibland kan det vara rätt bra att "städa lagom".


Hälsningar Cathrin

4 kommentarer:

  1. Ja jäklar vad de kan springa de små benen... för att inte snacka om att öppna grindar som INTE ska öppnas... suck...

    :)

    SvaraRadera
  2. När jag märkte att vi hade en liten igelkott som rotade runt på kvällarna googlade jag runt lite och läste att det är svårt för igelkottarna att klara sig då de flesta bara har en gräsmatta. Så alla trädgårdar bör ha en skräphörna för att de skall trivas och må bra.
    Vi har en som smyger runt och då jag inte sett den på ett tag och Kenneth en morgon såg en överkörd blev jag så ledsen. Men idag var han tillbaka om det var samma såg jag inte då det var mörkt.
    Oj nu blev det ett långt igelkottsinlägg nu måste jag sova.

    Du får ha en trevlig helg
    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Här har vi en igelkott som går omkring i vår trädgård. Den använder skyddet över vår grill som bo och det är inte alltid så kul då han även går på toaletten där.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åh, att ha igelkottar som bor i trädgården är ju det finaste! Fastän jag bor i lägenhet finns det två som brukar gå runt på gården här och böka, och ser jag någon av dem på väg över gatan rusar jag ut och leker trafikpolis (oja, jag har stoppat bilar!) Skämshörnan måste naturligtvis få stanna kvar!

    SvaraRadera

Blir så glad över att du vill lämna några rader åt mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...