söndag 9 augusti 2009

Höst = inredningsdrömmar


Nu märks det att det börjar krypa mot höst så smått. Kanske inte utomhus men jag märker en klar skillnad hos mig själv. När det går mot höst vill jag, förutom tända ljus, dricka te och läsa böcker uppkrypen i soffan (vilket i princip är omöjligt när man har små barn , men jag ger inte upp) vill jag inreda hemma. Eller så är det bara så att jag och Dag vaknat ur vår renoveringskoma vi hamnade i efter flytten för ett år sedan. Vi gjode ju ett ryck och fick ordning på Oscars rum precis innan han kom, men mycket mer blev det inte. Och sedan har Dag målat en vägg i vardagsrummet (precis vid matbordet) i en aqua-blå nyans som konstigtnog är precis den vi hoppats på. Det brukar ju sällan bli så att den pyttelilla provlappen ger en korrekt uppfattning om hur en hel vägg skall se ut men så var det tydligen den här gången. Eller också har vi blivit bättre på att "läsa" provlapparna... I alla fall så är ju en nymålad vägg en utmärkt start på lusten att inreda. Jag lyckades fynda en helt underbar vas secondhand när jag var i Göteborg och idag skall vi fortsätta vår eviga jakt på någon form av sideboard så att vi kan slänga ut IKEA-skåpen vi har. Det började som en fix idé om att hitta ett svartlackat lite lägre skåp men har utvecklats till en jakt på det perfekta vintage-bordet. IKEAs och de andra möbelvarhusen kan liksom inte riktigt matcha 50-talets kvalitet. Problemet är bara att hitta rätt nyans och stil som kan passa oss.

På tal om väggar förresten, så har jag tokförälskat mig i Emma von Brömsens tapet"Fågelpärla" från boråstapeter. Tyvärr fungerar den bara på en enda vägg här hemma och det är den som målades om... tror inte jag vågar föreslå en tapetserering i det här läget. Dessutom vore det ju synd när den ändå är så fin. Men tapeten är som sagt helt underbar. Suck.
"Som i en berättelse har Emma von Brömssen skapat en tapetkollektion där vi ska uppmuntra ögat att vandra genom mönstren i tidlös vardagslyx. ProduktfaktaTapetkvalitet: EasyUp/non-woven. Rullängd: 10,05 mBredd: 0,53 m"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad över att du vill lämna några rader åt mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...