söndag 11 april 2010

Kryddträdgård


Kalas i går och i dag har vi tagit igen oss. Eller något... För när man har hus är det visst alltid nå´t att göra. Och med den härliga vårsol som lyst på oss idag har det blivit mycket trädgårdsröj. Det är helt omöjligt att begripa att det ligger snö på många platser i Sverige. Här blommar det både är och där. Jag klurade tom på om jag skulle våga sätta ut lite luktärtsplantor mot söderväggen.
En del av plantorna är ca 15 cm långa nu. Dock inte de som planterades enligt konstens alla regler i små torvbyttor... Kinkiga små frön, det där.


Jag är så sugen på en liten kryddtärdgård och köpte med mig lite kryddor hem från affären för utplantering. Synd bara att de attans sniglarna gillar basilika lika mycket som jag. Så den får bo ovanpå fläkten i köket. Men lite annat smått och gott skall jag testa av i sommar är det tänkt.


Kalaset i går gick finfint och nu är våran lille ettåring firad enligt konstens alla regler. Fast han är gladast när han får husera fritt i sandlådan... (Helt ok, då kan jag gräva i mina rabatter!)



I morgon är det jobbedag igen. Helt ok, skall faktiskt bli roligt. (Och tur är väl det, hade varit mindre roligt att ha tappat sugen efter en vecka.) Och efteråt hoppas jag kunna susa vidare till stallet och hälsa på mina hästar. Det är lite som är Oscar kom, det var så häftigt att prata om mina ungar i plural. Nu har jag hästar i plural (och absolut inga pengar, men vad gör väl det? *fniss*)!


Hälsningar Cathrin

12 kommentarer:

  1. Ja visst skänker vårens ankomst odlarglädje av stora mått. Mycket trädgårdsarbete har det blivit idag känns härligt med värkande rygg=)Ha en najs jobbvecka/Annica

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort ett första röj i vår trädgård idag. Två svarta sopsäckar fick jag ihop och det mesta var löv från parken bredvid. Ska försöka komma iväg och köpa lite nytt till krukorna i veckan, de är nämligen tomma nu!:)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Både ungar och hästar... Hur hinner du med?
    Låter som om ni har haft en underbar dag.
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Här har vi oxå röjt i trädgården idag. Har varit en helt underbar dag med både grillpremiär och solsken i massor.
    Himla söt han är din lille Oscar:)
    Ha en fin vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. hejsan :) vilken underbar blogg du driver, och så fint det var att odla i konservburkar, det ska jag nog prova på , tack för inspirationen.Hittade dig på SIB, toppen sida det där :D tänkte jag skulle tipsa dig om min tävling på min blogg, välkommen att delta. Fina priser från Sia står på spel

    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Vi har snö ännu och jag har inte ens tänkt tanken att börja så :O) Men det kanske jag borde. Mysigt med kryddträdgård!
    Skön jobbvecka! Kram Mia

    SvaraRadera
  7. Mmmm, såg konservburken och tänkte att jag måste också!
    Bara för burkens skull(knäpp kan man kalla mig)
    Mysigt med planteringsförberedelser, då känns det att en härlig tid är på gång.

    Hur härligt är det inte att sitta i sandlådan och få skita ner sig lite*skrattar*
    Det är livet det=))

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  8. Härligt med all plantering!

    SvaraRadera
  9. Låter underbart!!

    Åhh kryddor..ljuvligt!!! Doftar ju himmelsktgott..

    Varma Kramar Elin

    SvaraRadera
  10. Kryddor är ju ljuvligt att odla, de både luktar och smakar gott! Grattis till den lille ettåringen. MVH "en annan" semlan

    SvaraRadera
  11. Åh det är så gott och fräscht med kryddväxter och kul att odla:-) Lycka till!!

    Härligt att du känner glädje inför att gå till jobbet!!:-)

    Ha en fin dag!

    Kraam Sofia

    SvaraRadera
  12. En kryddträdgård är ljuvlig lyx - jag hade en i fjol, men tyvärr grävde vi upp tomten så då rök den :-/ Men nästa år planerar jag att ha en ny! Kram

    SvaraRadera

Blir så glad över att du vill lämna några rader åt mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...