måndag 27 april 2009

Vår i trädgården


Nu börjar vår trädgård ta form!
Det är kanske långt ifrån vad vi tänkt oss som slutmål, men nu kan man i alla fall börja märka att det händer lite där ute. Och med den senaste värmen har ju allt exploderat dessutom. Hallonplantorna har fullt med gröna små blad (i alla fall den ena sorten, den andra busken undrar jag om den inte trots allt är död...), lökarna jag planterade i höstas tittar upp och efter en raid bland utförsäljningen av perenner finns det en hel del grönt i vår rabatt. Jag tänkte prova att driva upp egna blå riddarsporrar från frö men fick kalla fötter och köpte tre små plantor också. Mina malvor har börjat visa sina första små blad och i morgon tänkte jag så luktärter.

Dag har sått gräsfrön i rabatten framför uteplatsen och är nästan lite stött för att det inte börjat gro ännu (han sådde i går förmiddags...). En lite otålig trädgårdsmästare minst sagt. Det är bara så roligt att även han har fallit för det där med trädgård nu.

Vår magnolia var lite av en besvikelse. Vi har gått och spanat på knopparna som bara blivit större och större, (Dag har tom fotograferat dem) och när de väl slog ut visade de sig vara mörklila och inte alls av den traditionella "lunda-modellen" som vi inbillat oss. Men den är ändå ganska vacker nu när den står i full blom.
Nu har träden fått sina löv också och tillsammans med buskarna framför vår lilla gröna häck bildar den snart samma vackra och frodiga insysskydd som vi uppskattade så när vi flyttade in förra sommaren. Vi känner oss riktigt inbäddade i grönska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Blir så glad över att du vill lämna några rader åt mig!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...